A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Божківський навчально-виховний комплекс "загальноосвітня школа І-ІI ступенів - дошкільний навчальний заклад"
Кролевецької районної ради Сумської області

Звертання

Дата: 09.01.2020 15:28
Кількість переглядів: 851

Конспект уроку з української мови

8 клас

Тема: Звертання. Поширені і непоширені звертання. Розділові знаки при звертанні.

Мета уроку: поглибити знання учнів про звертання, його виражальні можливості, навчити розрізняти поширені і непоширені звертання, правильно розставляти розділові знаки, залежно від позицій в реченні; розвивати вміння правильно інтонувати речення із звертаннями та вміло застосовувати їх у різних стилях мовлення; сприяти розумовому і фізично-здоровому розвиткові школярів, викликати бажання піклуватися про своє здоров'я, виховувати повагу до рідних, прищеплювати культурно-естетичні смаки.

 

Тип уроку: урок вивчення і засвоєння знань.

 

Обладнання: мультимедія, технологічні, рефлексивні картки, картки-опори, жетони-смайлики, ромашка із запитаннями, пісня у виконанні М. Поплавського  «Мамина черешня».

 

Міжпредметні зв'язки: українська література, російська мова, англійська мова, валеологія.

Епіграф :

«Пригорнись до мене, слово,

Коли щиро ллється мова,

Відвернись від мене, слово,

Коли думка, як полова»

 

Хід уроку.

1.Організаційна частина. 

- Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з вами зробимо ще один крок  у країну прекрасну, країну чудову, що нас так чарує, збагачує мову.  Шкільна дорога - це дорога до знань. Вона світла, широка. Дає дітям початок у велике доросле життя. 

Сьогодні домашнє завдання ми перевіримо протягом уроку.

Девіз:

«Працюємо дружно, плідно, сумлінно,

Щоб вивчити тему на відмінно!»

2. Мотивація навчальної діяльності

- Діти, скажіть, будь ласка, що найдорожче у житті  кожної людини? Що не можна купити за гроші! (здоров'я)

- Вітаючись кожного дня, ми промовляємо: «Здрастуйте!», « Доброго здоров'я». Таким чином ми бажаємо один одному здоров'я. Ще в давнину люди казали: « Де здоров'я, там і краса», а сучасний еталон краси – здорова людина , що обирає здоровий спосіб життя. Емоційний стан людини також впливає на здоров'я, тому дуже важливо знати, що вона відчуває у тій чи іншій ситуації.

За допомогою рефрексивних карток спробуйте передати свій настрій протягом уроку.

( Учитель інструктує учнів  щодо роботи з рефлексивними картками)

Рефлексивна картка

Прізвище, ім'я  учня _________________________________

 

Етапи уроку Емоційний стан

радість смуток страх розчарування здивування

Початок

Середина

Закінчення

 

3. Цілевизначення.

- Сьогоднішній  урок я б хотіла розпочати словами:

Щоб міцне здоров'я мати,

Треба його не псувати, 

Берегти серйозно дуже,

Знай про це і ти, мій друже!

(слайд 1)

- Якими словами завершено ці рядки?( Словами-звертаннями «мій друже»)

- Визначте тему нашого уроку.

4. Повідомлення теми та мети уроку.

(«Звертання. Поширені і непоширені звертання. Розділові знаки при звертанні»).(слайд 2)

 

- Користуючись даним віршем визначте головне кредо нашої навчальної діяльності.(Здоров'я – головна цінність людини)

 

- Ми з вами на основі матеріалу, який вивчався у 5 класі, пригадаємо, що таке звертання, як правильно вживати звертання в усному та писемному мовленні, а також пригадаємо постановку розділових знаків у реченнях із звертаннями.

- Оцініть на даний момент вашу готовність до уроку за даною темою за допомогою значків

! – зможу;

?- є сумніви, над темою треба попрацювати.

 

5. Актуалізація опорних знань.

-  Ромашка - ніжна рослина з дивовижними цілющими властивостями. Вона широко застосовується як в традиційній, так і народній медицині, косметології. Ще за стародавніх часів ромашку використовували для лікування багатьох захворювань.

Парові інгаляції допомагають при захворюваннях бронхів і носоглотки. Як протизапальний засіб, ромашку можна використовувати у вигляді ванн і примочок. 

Ромашка - прекрасний антисептик. Настоєм ромашки корисно проводити полоскання ротової порожнини. Як дезинфікуючий засіб примочки з ромашки можна використовувати при ранах, опіках, гнійних наривах, фурункулах.

- Наша  ромашка також цілюща, вона спонукає зосередитись і покращує пам'ять. Ми переконаємось у цьому.

(Учні по черзі  обирають одну із пелюсток ромашки, читають питання, записане на ній, та дають відповіді)

Питання:

1. Що таке звертання?

2. У якому відмінку в українській мові вживається звертання?

3. Яким членом речення виступає звертання?

4. Яке звертання називається поширеним, а яке непоширеним?

5. Які розділові знаки ставляться у реченнях із звертаннями? Поясніть постановку.

6. Запишіть у зошити приклади іменників кличного відмінку однини, які ви використовуєте, звертаючись до своїх рідних( мамо, тату, брате, сестро, діду, бабусю)

6. Індивідуальна робота учнів.

- Дехто з учнів мав індивідуальне домашнє завдання: дослідити й порівняти вживання звертань в українській, російській та англійській мовах.

Використання звертання  в різних народів

Доповідач 1.

Звертання в українській і російській мовах

Спільні  риси:

- Звертання в українській і російських мовах однаково виділяються на письмі  розділовими знаками;

- Бувають поширеними і непоширеними.

Відмінні  риси:

В українській мові звертання виражається іменником у кличному відмінку, а в російській – у називному.

 

Люба Марійко,  дякую тобі за лист.

Дорогая Мария,  большое спасибо за письмо.

 

Доповідач 2.

Звертання  в англійській мові

- Спеціальної форми звертання в англійській мові немає.

- Є сталі вирази та правила написання: звертання пишеться в лівому верхньому кутку аркуша, після нього ставиться кома, а речення пишеться з нового рядка й з великої літери:

 

Dear Maxim,

Thank you very much for your letter.

Dear Masha,

I am glad to hear from you.

 

7. Опрацювання навчального матеріалу.

- Звертання відіграє важливу роль у нашому повсякденному мовленні, без нього було б важко спілкуватися. Погодьтеся, що на настрій людини впливає те, як до неї звертаються. За допомогою звертань можна висловити свої почуття до людини.

 

Запишіть у зошиті приклади звертань, які виражають любов і повагу від поданих слів:

Син – синочку

Дочка – донечко,

 Бабуся – бабусенько

 Мама – мамочко – 

Тато – татечко

Дідусь – дідусенько.( слайд 3)

 

Робота в парах.

А зараз давайте піднімемо один одному настрій . А для цього розіграйте міні-діалог -комплімент (зверніться до сусіда по парті, похваліть ) із 2 реплік, який би містив звертання. Посміхніться один одному.

Наприклад: Діти! Які ви гарні!

 

-  Звісно, здоров’я – всьому голова. Коли людина здорова, то вона дужа, весела, красива, сильна, витривала, смілива, тому що вона себе прекрасно почуває і може наполегливо працювати, навчатись, може робити те, що їй до душі, займатись улюбленою справою. А коли щось болить, то сили немає, радості також, бо всі думки про одне – позбутись болю. Отже, бажаю всім доброго здоров’я! Будете здорові – будете щасливі й радісні. 

-  А як же берегти своє здоров’я? (Думки дітей).

 

- Сьогодні на уроці ми складемо «Абетку здоров’я»

 

- Берегти своє здоров’я – це означає вести здоровий і активний спосіб життя: робити зарядку, ходити в походи, займатись посильною фізичною працею, відвідувати спортивні секції, любити і дотримуватись чистоти.

- Здорова дитина – це радість для батьків. Щоб бути здоровим треба займатися спортом.

- Які види спорту ви знаєте?

- Пропонує спробувати себе в грі під назвою « лінгвістичний баскетбол» .

( учитель ставить запитання, учні проставляють відповіді у дві колонки «Так» , «Ні», позначаючи номер поставленого питання. Після виконання завдання учні визначають кількість влучних попадань.) ( слайд 4)

 

Лінгвістичний баскетбол

1. Чи поширюються звертання? Так

2. Звертання виділяємо на письмі лапками? Ні

3. Звертання називає того, до кого звертаються? Так

4. Звертання може бути членом речення? Ні

5. Найчастіше звертання може бути виражене займенником? Ні

6. Звертання завжди стоїть на початку речення? Ні

7. Звертання використовується в науковому стилі? Ні

8. Усередині речення звертання виділяємо з обох боків комами? Так

9. При звертанні може бути знак оклику? Так

10. Чи може звертання вживатися в множині? Так

11. Основне значення звертання смислове? Так

12. Слова о, ой, теж належать до звертання? Ні

 

- Ніхто не застрахований від інфекційних хвороб. Причина кожного інфекційного захворювання – вірус, який атакує людину і змушує тяжко переносити хворобу. 

- Які інфекційні захворювання вам відомі? ( вітряна віспа, кір, грип, дифтерія)

- На уроці української мови – найстрашніший – « пунктуаційний вірус». Він з'їв розділові знаки.( слайд 5)

 

Друже,з допомогою фізичних вправ і стриманості більшість людей може обійтись без медицини.

   Рухайся більше , Іване, – проживеш довше.

   Без фізичної праці , хлопче, не буває здорового тіла, не буває й розумних думок у голові.

  Рух – це життя. Гімнастика і праця на свіжому повітрі – найкраща гарантія здоров’я, сину.

-     Якщо не бігаєш, коли здоровий, юначе, побігаєш, коли захворієш.

 

- Проаналізуйте зміст речень. Чому вони вчать? 

 

- На основі даних речень самостійно сформулюйте і запишіть перше правило « «Абетки здоров'я» ( займайся фізкультурою, рухайся)

 

«Синтаксичні процедури».

- Переходимо до «Синтаксичних процедур». Полікуйте речення.

 

- На місці пропусків вставити  непоширені звертання

 

1. Пам’ятайте ,…. ,здоров'я залежить від вашого способу життя.

2. Лікарі радять вам, …, харчуватися повноцінно, їсти овочі та фрукти.

3. …, їсти і пити потрібно стільки, щоб наші сили цим відновлювались, а не пригнічувались.

4.   Єдиний спосіб зберегти здоров’я – це їсти те, чого не хочемо, пити те, чого не любимо, і робити те, що не подобається, …

 

(діти, школярі, друзі, учні )

- Запишіть наступне правило здорового способу життя до абетки.

 

- Скажіть, будь ласка, а чому нам завжди потрібно бути обережними, не бігати по школі, бути обережними на катку...

 

- Людина може отримати травму та потрапити до лікарні в травматологічне відділення, де накладуть пов'язку, гіпс…

 

- Ось і наші речення були необережні, поламали кістки. Тепер негайно потрібно зробити операцію. Лікарями будете ви.

За поданими схемами скласти та записати речення. Підкреслити головні члени речення.

 

 

 

        Зв.! … . (!?)                                               

 

        Зв., … . (!?)                                                

                                                                                       

        …, зв., … . (!?)                                          

        …, зв. (!?)                                                   

 «Сміхова терапія».

- Діти, якщо хочете бути здоровими, смійтеся частіше. Сміхова терапія допомагає зміцнити імунні функції організму.

- Диктант- завдання. Із прослуханих текстів виписати звертання .

Визначити, якою частиною мови вони виражені.

- Ало! Швидка? Моя дитина проковтнула авторучку!

- Зараз виїжджаємо.

- Лікарю, а що мені робити до вашого приїзду?

- Пишіть, жіночко, поки олівцем…

 

-Лікарю, цей настій мені не допомагає.. п'ю, п'ю, і все даремно. 

- Цілком можливо, шановний хворий. Тим більше, що вам приписано натиратися.

- В якому стилі вживаються подані звертання?

- Як називається така форма розмови? (діалог)

Рефлексія

- Чи змінився ваш настрій на даний момент? Позначте в рефлексійних картках свій емоційний стан..

«Граматичне щеплення»

- Щоб бути здоровим, лікарі роблять щеплення, а щоб покращити грамотність, проведемо «Граматичне щеплення»

 

-Переписати прислів’я. Подані в дужках іменники поставити у формі кличного відмінка. Розставте розділові знаки.

 

(Дитина) пам’ятай, що чистота і здоров'я – рідні сестри.

(Діти) обов’язково чистіть зуби двічі на день.

Знай (Оксана)хто в чистому одязі, тому і поваги більше.

Рики миють не після обіду( Степан).

Гроші( син) добувати легко, а здоров'я – важче.

(Людина) здоров'я в твоїх руках.

(Мій друг) радій життю.

Хто(доня) ніколи не хворів, здоров'я не цінує.

Пам'ятай( земляк) хто здоровий, той і молодий.

 

 

- Сформулюйте і запишіть наступне правило абетки.

 

«Рецепти здоров'я»

- Коли люди хворіють, вони звертаються до лікарів, які виписують рецепти  на пігулки, мікстури і т. д. , при цьому користуються латинською мовою, тому ми не завжди можемо зрозуміти їхні записи.

- Зараз ми спробуємо виписати лікарняний лист, але будемо користуватися не латинню, а своїми умовними позначками

1- Непоширене звертання

2- Поширени звертання 

 

Графічний диктант

 

 Від вина, дівчино, гине краса, вином вкорочується молодість.

  Пити вино так само шкідливо , добрий козаче, як приймати отруту.

   Дорогі побратими!  Ми п’ємо за здоров’я один одного і шкодимо власному здоров’ю.

   Пити та гуляти – то добра не видати, шановний пане.

    Не шкода горілки випитої, зяте, а шкода розуму пропитого.

   Той, хто палить, земляче, повинен знати і пам’ятати, що він отруює не лише себе, але й інших.

  Якщо хочеш довго жити, любий товаришу, – кинь палити і горілку пити.

Палити , дівчата,– красі шкодити.    

Наркоманія ,люди,– це небагаторічна насолода смертю

(122211211)

- Які правила здорового способу життя ви виділили. Запишіть їх до абетки.

Скоромовка

- Слова мають лікувальні властивості, головне, як їх вимовляти. Словом можна людину вбити, а можна і возвеличити. Вчимося говорити правильно:

Хто найкраще, найшвидше промовить скоромовку і виділить звертання.

 

Скоромовка

Не переперчи, Петре,

Вепра перцем,

Бо, як переперчиш, Петре,

То переперчений буде.

 

« Рецепти краси»

- Красива людина – людина здорова. Кожна людина прагне гарно виглядати.

   Побудуйту красиві речення, щоб подані слова в них були 

- підметами

- звертаннями

Зразок: Сергію, вживай частіше фрукти. Сергій любить солодке, а це шкодить здоров'ю.

 Довідка: Петро, дівчина, люди, друг.

 

- « Мовознавча діагнозтика»

- Дуже важливо правильно поставити діагноз, від цього залежить лікування 

Поставте діагноз( чому вчить речення), та лікуйте ( поставте розділові знаки)

  Іване Петровичу! Головні медикаменти – це чисте повітря, холодна вода,  пилка і сокира.

    Розтирання є , Оксано Василівно,  - лікувальний засіб, яким не варто нехтувати.

 Чоловіче, тренування холодом – річ корисна. Методи загартування прості.

- Запишіть наступне правило до абетки.

Пісня.

- Діти, хто найбільше хвилюється за ваше здоров'я? Хто ночей недосипає, сидить біля вашого ліжка, коли ви захворіли? Хто докладає всіх зусиль, аби ви швидше видужали? Хто з молитвою звертається до Бога, щоб ви були здорові та щасливі? 

- Так, це ваші батьки. 

- Послухайте, будь ласка, пісню, знайдіть у ній звертання та скажіть, до цього нас закликає автор цієї пісні.

(Звучить пісня у виконанні М. Поплавського «Мамина черешня»)

 

«Абетка здоров'я»

-У народі кажуть: «Дерево спирається на коріння, а людина на серце»

Як ви розумієте цей вислів?

( поки б’ється серце, поки й живе людина. Необхідно дуже серйозно ставитися до свого здоров'я).

 

 Відгадайте загадку 

- Не золоте, а найдорожче.( життя) 

-Зачитайте життєво необхідні поради, які ви записали до«Абетки  здоров'я»,

  продовжуючи речення: « Якщо хочеш бути здоровим…..»

 

Сенкан «звертання»

Звертання 

Поширені, непоширені

Називають, звертаються, виділяють

Звертання – це слово або словосполучення, яке називає того,до кого звертається мовець

Рефлексія

- Чи змінився ваш настрій наприкінці уроку? Позначте у рефлексійних картках свої емоції.

 

Підсумок уроку.

- Чи сподобався вам сьогодні урок? Чим?

- Що нового дізналися?

- Що таке звертання?

- Які розділові знаки ставляться при звертанні?

 

- Оцініть на даний момент вашу готовність до уроку за даною темою за допомогою значків

! – знаю

?- є сумніви, над темою треба попрацювати.

 

Оцінювання

 

- Хто здоровий – той не плаче,

Жде його в житті удача.

Ви всі добре працювали

Маєте такі ось бали.

( вчитель роздає жетони, виготовлені із різнокольорового паперу. На лицьовій стороні позначено кількість балів, на зворотній – побажання учням. Наприклад: Так тримай! Успіху ти досягай! (10 балів), 11-12 – Молодець! Успіхів ти досягнув.  Про звертання все збагнув. 7 - 9 Наполегливо іди, досягнеш і ти мети. ; 4- 6 Не сумуй! Над собою попрацюй.

Наостанок, нехай кожен з вас побажає своєму сусіду по парті здоров’я. 

 Домашнє завдання.

1) Дізнатися, скільки разів протягом доби зверталися до батьків.

2) Порахувати, як часто протягом доби мої однокласники  зверталися до класного керівника. 

3) Записати колискові з вуст матусі, підкреслити звертання 

4 ) Написати лист другу або скласти 5-6 речень-звертань до своїх рідних зі словами вдячності

 

 

 

При підготовці уроку використані матеріали Інтернет-ресурсів, журналів «Дивослово», «Українська мова і література в сучасній школі».

 


« повернутися

School.org.ua

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень