A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Божківський навчально-виховний комплекс "загальноосвітня школа І-ІI ступенів - дошкільний навчальний заклад"
Кролевецької районної ради Сумської області

Вставні слова

Дата: 09.01.2020 15:25
Кількість переглядів: 678

Конспект уроку з української мови

5 клас

Тема. Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та 

            словосполученнями. Виділення вставних слів на письмі комами.

 

Мета: навчити учнів розрізняти найбільш уживані вставні слова в контексті,    аналізувати їхню синтаксичну роль, виділяти комами вставні слова на письмі; формувати загально пізнавальні вміння правильно ставити розділові знаки в реченнях зі вставними словами, уміння поширювати речення шляхом введення в них найбільш поширених вставних слів; розвивати зв'язне мовлення, навички виразного читання; виховувати почуття любові до батьків, свого роду.

Обладнання: фото рідних, родинне дерево, сигнальні картки

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань

- На минулому уроці ми з вами познайомились із звертаннями. Пригадайте, що таке звертання?

- У якому відмінку вживається звертання?

- Які звертання є непоширеними? Поширеними?

- Яким членом речення виступає звертання?

- Які розділові знаки ставляться при звертанні?

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

- Вдома ви повинні були скласти і записати речення із звертаннями до рідних: тата, мами, братика, сестрички, бабусі…( учні зачитують речення, пояснюють постановку розділових  знаків  ).

- А ще ви повинні були підрахувати, скільки разів протягом дня зверталися до тата, мами.( учні повідомлюяють результати дослідження)

IV. Мотивація навчальної діяльності.

- Отже, дуже часто ми звертаємось за порадою, допомогою до наших найрідніших людей – тата і мами. Адже тільки батьки здатні відчувати серцем і душею, вони завжди допоможуть, порадять, підтримають.

- Діти, будь ласка, випишіть у зошити в один рядок усі звертання, які ви використали, виконуючи домашнє завдання( тато, люба матусенько….)

- Усі звертання, які ви виписали, об'єднайте одним словом ( сім'я, родина)

- А як ви думаєте, чому сьогоднішній урок ми розпочали із розмови про сім'ю? ( Оберіг – родина)

V.  Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми познайомимося із вставними словами, навчимося визначати їх у реченні та правильно записувати. А епіграфом нашого уроку будуть такі рядки:

Звичайно, в кожного єдине,

Як і Дніпрова течія,

Домашнє вогнище родинне,

Оселя наша і сім'я.

( за Д. Білоусом)

- Отже, темою граматичних завдань буде  родина, її значення для кожної людини.

VI. Вивчення нового матеріалу.

1. Спостереження за мовним матеріалом.

- Зверніть увагу на епіграф нашого уроку і знайдіть слово, яке допоможе нам зрозуміти, що автор упевнений у своїх словах.

2. Пояснення нового матеріалу.

- В українській мові є слова,які виражають ставлення того, хто говорить до повідомлення. Ось, наприклад, я говорю:

1. «Безумовно, для кожної дитини в світі перші вчителі- це батько й мати. Вони дали вам життя. Певна річ, всю свою любов і ласку передавали вам, діти».( записано на дошці)

- За допомогою якого слова я виражаю ставлення до того, що повідомляю?  На що вказує це слово? ( упевненість)

2. Без сумніву, батько стоїть вище за сотню вчителів, мати – за сотню батьків.

3.На мою думку, якщо ти не поважаєш батьків, люди, звісно, це помітять і не будуть тебе поважати. Ти, можливо, залишишся без друзів.

( учитель пояснює постановку розділових знаків при вставних словах)

3.Робота з таблицею ( с. 102)

          4. Робота за підручником( правило с. 103)

VII. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота біля дошки.

- Записати речення, пояснити постановку розділових знаків. Як ви розумієте дані вислови?

1. Без сумніву, все купиш, а тата й маму – ні. 2. Мати, як відомо, одною рукою б'є, а другою гладить. 3. По-моєму, материн гнів, як весняний сніг: рясно впаде, але скоро розтане.

2. Вибірковий диктант

- Виписати вставні слова.

На щастя, сім'я – це найрідніші на світі люди, які шанують і люблять, пестять і голублять тебе. Без сумніву, завдячуючи нашим прабабусям і прадідусям, бабусям і дідусям, мамам і татам збереглися гарні родинні традиції. Потрібно, на мій погляд, шанувати свою родину, народ, вивчати рідну мову, традиції, рідний край.

3. Графічний диктант

- Накреслити схеми речень.

1 Добрими дітьми для своїх батьків означає, по-перше, приносити в родину тільки мир і спокій, радість і щастя. 2 По-друге, не приносьте батькам тривоги, горя, ганьби! 3 Отже, поважайте своїх батьків.

4. Творча робота.

- Скласти речення про родину із вставними словами:

будь ласка, на щастя, справді.

5. Самостійна робота.

-  Скласти речення за схемами:

1) …, ВС, …

2) ВС, …

3)..., ВС.

6. Творча робота.

- Скласти пам'ятку «Що означає любити рідних»:

( пам'ятка починається словами:  по-перше, по-друге…)

( Відкрити на дошці родинне дерево з фото батьків учнів)

1. Піклуватися про них.

2. Не завдавати душевного болю.

3. Не засмучувати негідною поведінкою.

4. Називати їх найніжнішими словами.

5. Трудитися, щоб покращити їм життя.

             7. « Хто більше»  запише за 1 хвилину вставних слів.

8.Робота з текстом.

- Дуже часто, коли нема поряд матусі, з дитиною залишається тато. Послухайте, будь ласка, текст і скажіть, чому розповідь батька виявилася малоцікавою і обурила сина?

Вже ніч надворі. Не спить дитина.

Схилився батько над ліжком сина

І виявляє любов і ласку.

- Послухай, -каже, - синочку, казку.

Так, значить, дід жив, значить, баба.

Була в них, значить, ще й курка Ряба.

І сіла, значить вона в гніздечко

І, так сказати, знесла яєчко.

Дід бив яєчко, і баба била.

Ну, баба, значить, теж не розбила.

А, так сказати, пробігло мишка…-

І тут синочок схопився з ліжка:

- Все значить, значить та так сказати…

- Не треба казки! Я хочу спати!

- Отже, варто дуже часто вживати вставні слова?

- Вставні слова повинні бути доречними, потрібно їх вживати тільки у відповідних ситуаціях.

VIII. Підсумовуюча бесіда.

- Що таке вставні слова?

- Поясніть правила постановки розділових знаків при вставних словах.

Тест «Так-Ні» (діти піднімають сигнальні картки)

1) Вставні слова – це слова, які виражають ставлення того, хто говорить до повідомлення; ( так)

2) Вставні слова в реченні виступають підметами;( ні)

3) Слова: мабуть, звичайно, будь ласка – є вставними; ( так)

4) Вставні слова на письмі виділяються комами;( так)

 

Слово вчителя.

- Послухайте легенду.

Був у матері єдиний син – добрий, ненаглядний. Душі в ньому мати не чула. По краплині збирала росу для вмивання, найтоншим шовком вишивала сорочки. Виріс син ставний, гарний. Одружився з дівчиною небаченої краси. Привів молоду дружину в хату. 

Незлюбила та свекруху, зненавиділа її. Боялася мати показатися невістці на очі, сиділа в сінях. А потім у сарай переселилася. Але молодиця не заспокоїлася: « Коли хочеш, щоб жила з тобою, убий матір, вийми з грудей серце і спали на вогні».

Не здригнулась душа сина: так зачарувала його врода молодої жінки. Каже він матері: « Наказала мені дружина вбити Вас,  мамо. А не послухаю – піде від мене». Заплакала мати і відповіла: « Ну, що ж, синку, роби так, як велить серце».

Пішов син з матінкою в діброву. Наламав сухого хмизу, розпалив вогнище. Убив матір, поклав серце на жар. Спалахнув сучок, тріснув, полетіла жаринка, ударила в обличчя синові, обпекла боляче. Скрикнув той, закрив долонею обпечене місце. Стрепенулося серце материнське, що горіло на повільному вогні, прошепотіло: « Синочку мій, тобі боляче? Зірви листочок подорожника, ось росте біля вогнища, приклади до обпеченого місця. А до листка подорожника приклади материнське серце. Потім у вогонь покладеш.»

Заридав син. Схопив гаряче материнське серце, уклав його в розкраяні груди, облив пекучими сльозами. Зрозумів він, що ніхто й ніколи не любив його так гаряче й вірно, як рідна мати. І такою величезною і невичерпною була материнська любов, таким всесильним було бажання бачити сина радісним і безтурботним, що ожило серце, загоїлась рана. Підвелася мати і притисла кучеряву голову до грудей. 

Осоружною стала дружина-красуня, не міг він повертатися до неї. Не вернулася додому і мати. Пішли вони удвох степами широкими та стали могилами високими.

Тож недаремно кажуть у народі, що найсвятіша і найсильніша любов материнська.

- Чому ж вчить нас ця легенда?

ІХ. Підсумок уроку.

Засперечалися діти, яка стежка найкраща:

- До крамниці, бо там є цукерки.

- Ні, до школи, бо там цікаво вчитися.

- Ні, в садок, бо там є груші, яблука, сливи…

- Ні, у поле, бо там просторо…

- Ні, в ліс, бо там красиво.

Спитали у вчительки:

- Яка стежка найкраща?

- Додому, дітки, до рідної домівки.

- Запам'ятайте ці слова. Куди б вас не закинула доля, завжди повертайтесь до отчого дому, де люблять, чекають.

Х. Домашнє завдання.

- Опрацювати &16. Виконати вправу 182 ( І рівень)

Скласти 10 речень із вставними словами (ІІ рівень)

Скласти текст-пораду»Правила поведінки у школі», використовуючи вставні слова.

 

 

 

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень