A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Божківський навчально-виховний комплекс "загальноосвітня школа І-ІI ступенів - дошкільний навчальний заклад"
Кролевецької районної ради Сумської області

Урок 20 березня

Дата: 20.03.2020 09:55
Кількість переглядів: 250

ТЕМА. ТВІР РОЗКРИВАЄ СВОЇ ТАЄМНИЦІ.

 СТОРІНКИ ЖИТТЯ І ТВОРЧОСТІ САШКА ДЕРМАНСЬКОГО.

                        САШКО ДЕРМАНСЬКИЙ «МРІЯ МАЛЯКИ»

Доброго ранку, діти! 

Сьогодні ми продовжуємо знайомство з творами сучасного українського дитячого письменника Сашка Дерманського. Ви вже прочитали уривок  (а , можливо, дехто прослухав всю історію) про Чудове Чудовисько. 

Уявіть себе сучасним автором дитячих книжок. Я пропоную вам вигадати казкових героїв з чудернацькими назвами. 

  1. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

   1. Вправи для дихання: «Задми свічку», «П’ємо чай з блюдця», «Годинник».

   2.Робота над скоромовкою

        Всі є вдома                                                                 

   Валя  валить                              Женя женить                            Рита риє,              

   Тоня тоне,                                   Маня манить,                          Рада радить,

   Таня тане,                                   Люба любить,                          Рая риє,

    Соня сонна.                               Ганя ганить.                             Вадик вадить.

                                                                                                                                 

Ліза лізе,                                        Руся – руса,                               Боря боре,

Марчик марить,                           Кость – кістлявий,                   Лада ладить,

Коля коле,                                     Сьома – сьомий,                       Тома томить,

Варка варить.                               Дір – дірявий.                            Глаша гладить.

                       

                                     Рима – зрима,

                                    Рома – з ромом,

                                    Ну, здається,

                                    Всі є вдома!

                                                                            О. Дерманський               

            ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Сьогодні ми продовжимо мандрувати країною Читання, де твір відкриє нам свої таємниці. І допоможе нам в цьому Сашко Дерманський.

послухайте звернення Сашка Дерманського, і ви дізнаєтеся, про яких цікавих героїв він писав свої казки для дітей. Можливо, вам захочеться прочитати його книжки, адже у вас зараз вдосталь часу для читання.

                                 РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Лексична робота:

- Звичайно, що сьогодні ми познайомимося з новою книжкою Сашка Дерманського і прочитаємо уривок з неї, але перед цим

Поясніть значення слова або доберіть близькі за значенням слова:

 

Виснажене – ослаблене, змучене утомою, працею

Дикція -   вимова

Марила – мріяла

Груба –

1. Піч, що служить для опалювання приміщення. 

2. Грубий предметвердий, жорсткий, з нерівною поверхнею.

3. Груба їжа — проста, важка для перетравлення їжа.

4. Про голос, звуки - низький, часто неприємний для слуху, різкий

5. Про людину - некультурний, неввічливий, неделікатний. 

6. Груба помилка - яка виходить за межі елементарних правил. 

7. Груба (енциклопедія) -  товстий

2. Гра «Чи вірите ви, що…»

- Пограємо у гру «Чи вірите ви, що…»

                                                       Чи вірите ви,…

Що дівчину можна назвати Малякою?

Що дорослі дуже довірливі?

Що на Землі живуть дракони?

Що дівчина може покататися на драконі?

Що дівчина може намалювати дракона на гарматі?

Що діти дуже люблять своїх учителів?

Що дівчина може мріяти про бабусине серце?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-  Ставте у першому рядку під номером запитання послідовно «плюс», якщо згодні з твердженням, і «мінус», якщо не згодні.

 

3. Читання тексту А тепер настав час послухати нову казочку, яка називається "Мрія Маляки"

- Спробуємо знайти підтвердження своїй позиції в тексті.

Виберіть в своїх групах читців і розпочнемо знайомство з уривком.

4.Поревірка: підтверджуються чи спростовуються дитячі припущення, заповнення другого ряду таблиці «Чи вірите ви, …»

Фізкультхвилинка (руханка)

5. Рубрика «Поділюсь інформацією».

Комодські дракони – відмінні плавці. Вони можуть спокійно пересуватись невеликими річками, затоками або подолати відстань до сусідніх ближніх островів. Однак вони не можуть протриматись на воді більше 15 хвилин. Якщо не встигають дібратись до суші, то тонуть.

6. «Товсті» й «тонкі» запитання.

- Придумайте  2 «тонких» і 2 «товстих» запитання до тексту. Презентуйте по одному.

Тонкі                                                   Товсті

Хто?                                                Як пояснити чому…? 

Що?                                           

Коли?                                              У чому відмінність…? 

Де?    

Чи вірно?                                           Що буде, якщо …? 

Може?                                                Що, якщо …? 
Чи буде?                                            У чому причина …?

Чи згодні Ви?                                     Які наслідки …? 

7. Читання  тексту

 

Сашко Дерманський

МРІЯ МАЛЯКИ

(уривок)

 

Маляку взагалі-то по-справжньому не так звати. Колись, у дитинстві, Маляку звали Марійкою. А ім’я Маляка до неї просто причепилося.
У дитинстві в Маляки були труднощі з дикцією, тобто з вимовою. І язик не завжди в потрібне місце ставав. Так от. 
У дитинстві дорослі часто питали Маляку, як її звати. У дорослих є така дурна звичка: питати в дітей їхні імена. Особливо часто вони запитують чомусь саме тих дітей, котрі мають проблеми з дикцією. От і в Маляки по кілька разів на день питали. 
А Маляка їм відповідала. Відповідала вона по-правильному, але виходило не по-правильному: замість «Марійка» в неї виходило «Маляка». Я вже пояснював чому — через труднощі з вимовою. І через язик. Сама Маляка тут узагалі ні при чому.
Ото ж вона так собі відповідала й відповідала. А дорослі — народ довірливий, подумали, що це все серйозно. Тоді й почали називати Маляку Малякою. Попервах мама з татом щось таке пригадували, буцімто називали доньку Марійкою, але скоро й вони звикли.
Тепер Марійкою Маляка тільки зошити підписує, а представляється всім Малякою. Тож знайомтеся — Маляка. А вас як звати? Дуже приємно.
Так ось. Маляка просто марила всім, що хоч якось стосувалося принцес. Навіть драконами. Тільки от принцесою вона мріяла стати, а драконом не дуже. Навіть дуже не хотіла. Але дуже хотіла бодай разок на драконі покататися. Якось Маляка прочитала в грубій енциклопедії, що на далекому острові Комодо живуть майже справжні дракони — величезні ящірки — вара?ни.

 

Сашко Дерманський. Мрія Маляки. Уривок з книги Маляка принцеса Драконії. Малюнок Інни Черняк. читати


Одного разу на Різдво Маляці подарували глиняну скарбничку-кота. Відтоді вона почала кидати туди копійки — збирати на подорож до драконячого острова. Мабуть, уже всі здогадалися, навіщо Маляка хотіла потрапити на Комодо? Правильно — на драконах покататись. Але поки гроші не назбиралися, Маляка драконів просто малювала по всіх усюдах. На полях у зошитах, на шпалерах у своїй кімнаті, на спинці татової курточки. А одного разу навіть на справжній гарматі — крейдою.
Зрозуміло, що на війні Маляка ні разу не була і у війську не служила. Зрозуміло, що не дуже віриться про гармату. Але я не брешу, чесно — малювала дракона на гарматі. Це було в бабусі на роботі. Роботи ж бо всякі на світі бувають, на деяких роботах і гармати трапляються.
На одній з  таких робіт працювала Малячина бабуся. В музеї. Колись вона працювала у школі вчителькою. А потім постаріла, й у школі їй сказали, що треба йти на пенсію. Бабуся дуже не хотіла на пенсію, бо дуже любила дітей і навіть потрошечку віддавала їм своє серце. В неї й книжка така улюблена на столі завжди лежала — «Серце віддаю дітям». Бабуся так довго працювала в школі і поділилася своїм добрим серцем зі стількома дітьми, що зрештою їй самій мало що лишилося. 
Тим-то виснажене бабусине серце часто боліло.
Школярі теж дуже любили Малячину бабусю і не хотіли відпускати її на пенсію, тому пішли і сказали про це директорові школи. Директор уже мало не лишив бабусю працювати далі, але на радощах вона так розхвилювалася, що довелося викликати швидку допомогу. Коли бабусю виписали з лікарні, до школи її вже не взяли — через стан здоров’я. Тоді бабуся сказала, що все життя була серед людей і тепер не збирається сидіти вдома. Пішла і влаштувалася в музей — квитки продавати. Хоч тут їй було краще, ніж удома, Маляка бачила, що бабуся сумує за школою і за школярами. Як же Маляці хотілося, щоб бабусине серце знову стало здоровим і щоб її знову взяли працювати вчителькою. Але ж як цьому зарадити? Маляка не знала. Вона могла лише мріяти.

За матеріалами: Сашко Дерманський. "Маляка — принцеса Драконії". Ілюстрація Інни Черняк. Вінниця, видавництво "Теза", 2015.

Джерело: Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в  3, 4 класах. серії «Шкільна бібліотека». Укладання та передмова Тетяни Стус. Львів, "Видавництво Старого Лева", 2016, стор. 96 - 99.

- Читайте, поки не знайдете відповідь на запитання.

  1. Як звали героїню твору?
  2. Чому дівчинка має ім’я Маляка?
  3. Чому дорослі називали Маляку Малякою?
  4. Де дівчинка використовує своє справжнє імя?
  5. Про що мріяла Маляка?
  6. Що Маляка прочитала в енциклопедії?
  7. Навіщо Маляка хотіла потрапити на Комодо?
  8. Де малювала дівчинка драконів?
  9. Як бабуся поділилась своїм добрим серцем?
  10. Куди влаштувалася працювати бабуся?

« повернутися

School.org.ua

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень